Köpvillkor
Vi på Masai.se vill att du ska få en så trevlig upplevelse som möjligt när du besöker oss
Vårt mål med ditt besök i webbshoppen är att:
1) du enkelt kan navigera runt i kollektionen och hitta de varor du letar efter
2) du enkelt kan beställa de varor du vill köpa
3) dina varor levereras snabbt och enkelt
4) du enkelt och utan omkostnader kan returnera varorna.
Det hoppas vi att vi lever upp till.
Om du undrar över något eller har några kommentarer är du välkommen att kontakta oss genom att mejla till kontakt@masai.se.
Om du har problem med din beställning, betalning, leverans eller retur i webbshoppen eller övrig användning av webbplatsen är du välkommen att kontakta vår kundservice:
Telefon: 010-146 71 00
E-post: kontakt@masai.se
Telefonerna är bemannade måndag till torsdag 09.00–16.00 samt fredag 09.00–15.00.
Webbshoppen ägs och drivs av:
Masai Clothing Company ApS
Hammerensgade 1
1267 Köpenhamn K
Danmark
Organisationsnummer: 10279488
Momsregistreringsnummer (VAT-nr): SE502079335101
Telefon: (+45)33 32 23 33
E-mail: masai@masai.dk.
Köpvillkoren gäller när du beställer och köper varor i vår webshop
Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren noggrant innan du beställer varor.
Om det finns delar av villkoren som du inte förstår rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice innan du börjar handla på webbplatsen.
I köpvillkoren står det ofta ”dig” eller ”din” – det syftar på dig som användare av webbshoppen. När det står ”vi”, ”oss” eller ”vår” syftar det på Masai Clothing Company ApS.
Köpvillkoren kan när som helst komma att uppdateras och därför ber vi dig godkänna villkoren varje gång du handlar hos oss.
Webbshoppen är öppen 24 timmar om dygnet.
Beställer du på helgen eller på en helgdag behandlas din beställning följande vardag.
Beställningar kan bara göras via webbshoppen och inte via e-post, brev eller fax. Får du problem med din beställning hjälper vi gärna till – kontakta kundservice.
När du har genomfört en beställning får du en beställningsbekräftelse via e-post och när vi har packat och skickat varorna får du ett kvitto med spårningsinformation via e-post.
Minimumålder för köp
Du måste vara minst 18 år gammal för att få handla varor i vår webbshop. Är du under 18 år måste du ha dina föräldrars eller förmyndares samtycke för att få handla på www.masai.se.
När är du bunden av en beställning
Innan du lägger en beställning i webbshoppen har du möjlighet att ändra de uppgifter som du har angett, exempelvis leverans- och fakturauppgifter eller betalningsuppgifter samt innehåll och antal varor.
Så fort du klickar på ”Genomför köp” visas en bekräftelse på din skärm. Från den tidpunkten är du bunden av ”avtalet om köp” och kan inte ändra eller annullera din beställning. Du har naturligtvis 14 dagars fri retur (läs mer under ”Returer”), och vi hänvisar dessutom till köpvillkorens avsnitt om ”Ångerrätt”.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice – de står redo att hjälpa dig.
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning …
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning eller ett köp i följande situationer, utan att vara ansvariga för ersättning eller andra omkostnader:
1) Din betalningsinformation är inte korrekt eller kan inte verifieras.
2) Din beställning har gjorts med syfte att genomföra bedrägeri eller görs i samband med straffbar handling eller annan olovlig aktivitet.
3) Det har uppstått ett oavsiktligt fel på webbplatsen, exempelvis betalningsfel eller liknande.
4) Vi har orsak att tro att du är under 18 år gammal.
Betalningssätt
Vi accepterar följande betalningsmedel på www.masai.se:
- Visa
- MasterCard
- Klarna
Betalar du med kreditkort ombeds du ange kortets kontrollsiffror (Credit Card Verification number, CVV). Du hittar de tre siffrorna på baksidan av kreditkortet. Kontrollsiffrorna är nödvändiga för att betalningen ska kunna genomföras och för att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Det kan även finnas andra motsvarande säkerhetsåtgärder.
Klarnas betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
- Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
- Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.
När sker betalningen?
När din vara packas och skickas iväg dras betalningen enligt vald betalningsmetod – se under ”Betalningssätt”.
Betalning och valuta
Priserna på webbplatsen visas i den valuta som gäller för ditt land.
Om du vill ändra land och därmed språk och valuta, gör du det längst upp till vänster i webbshoppen, men det kommer oavsett land du väljer alltid vara din leveransadress som avgör vilken valuta som gäller för din beställning.
Tänk på att om du byter leveransland kan det påverka pris och leveranskostnader för din beställning.
När du har genomfört ett köp på www.masai.se tar det ungefär 1–3 vardagar innan du får dina varor. Beställer du innan klockan 12 på vardagar försöker vi behandla, packa och skicka din beställning till dig samma dag.
Vi förbehåller oss för att leveranstiden kan vara längre under vissa perioder, särskilt i samband med reautförsäljningar och helgdagar.
I dagsläget levererar vi till adresser i Danmark (ej Grönland och Färöarna), Norge, Sverige, England, Skottland och Wales (ej Norra Irland, Isle of Man, Scillyöarna, Kanalöarna, Shetlandsöarna, Jersey, Hebriderne, Guernsey och Gibraltar), Irland, Tyskland (ej Helgoland eller Büsingen) och Finland (ej Åland).
För leveransmöjlighet i de olika länderna hänvisar vi till våra landsspecifika köpvillkor.
Allt i ett paket
Som utgångspunkt skickar vi hela beställningen i ett och samma paket.
Om vi skulle behöva dela upp leveransen i flera paket kontaktar vi dig.
Leveransmöjligheter
I Sverige kan du välja mellan tre olika leveransmetoder:
- Leverans till företagsadresser via DHL. Om du väljer denna metod och det inte finns någon som kan kvittera mottagande informerar DHL dig om var du kan hämta upp paketet.
- Leverans till DHL närmaste utlämningsställe. Du får då ett sms när beställningen kan hämtas. Du har 14 dagar på dig att hämta din beställning, därefter returneras den automatiskt till vårt lager igen.
- TNT Express är budleverans och perfekt för dig som vill ha hemleverans.
Om du väljer TNT är det ett krav att du är hemma på adressen när de kommer. Du kommer att få en spårningslänk så snart paketet har skickats från vårt lager Håll därför ett vaksamt öga på spårningen av ditt paket. TNT gör enbart 1 leveransförsök. Du måste därför själv kontakta TNT om du önskar att de ska göra ett nytt försök. Använd nedan länk:
https://www.tnt.com/express/sv_se/site/support.html
Mottagande av en leverans samt reklamationsrätt
Leveransen måste kvitteras när den tas emot. Det behöver nödvändigtvis inte vara du som kvitterar. Personer på leveransadressen (exempelvis en familjemedlem, en vän, en receptionist) kan alltså kvittera mottagandet med bindande verkan för dig.
Om din vara är bristfällig eller om vi har levererat fel varor ombeds du kontakta vår kundservice. Kan du konstatera att varan är felaktig när du mottar leveransen bör du neka att motta varan av transportören.
Reklamationsrätten följer gällande lagstiftning.
Om du vill reklamera en vara eller om du har mottagit fel vara, ber vi dig kontakta vår kundservice, om du inte redan har nekat att motta paketet då det levererades.
I händelse av en bristfällig eller felaktig vara kan du välja mellan följande möjligheter:
1) Returnera varan och få tillbaka inköpskostnaden och alla leveransomkostnader.
2) Returnera varan och motta en likvärdig vara.
3) Behålla varan och begära en rimlig nedsättning av inköpspriset.
När du kontaktar kundservice ska du ange beställningsnummer, varunummer och beskriva vad som är fel med varan.
Du är inte ansvarig för omkostnader i samband med retur av en bristfällig eller felaktig vara. Vi betalar naturligtvis tillbaka inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna när vi fått varan i retur, såvida du inte får en ny vara som ersättning för den gamla.
Reklamationsrätten omfattar fabrikations- och materialfel som kan konstateras vid normal användning av varan. Reklamationsrätten täcker därför inte fel, skador eller slitage, direkta eller indirekta, som uppstår som en följd av oaktsam hantering, bristande underhåll, våldsam användning eller liknande.
Reklamation vid felaktigheter och brister, som upptäcks vid normal undersökning av varan när den tas emot, ska meddelas oss inom rimlig tid.
Vi förbehåller oss rätten att göra en särskild bedömning i varje enskilt fall.
Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att handla på Masai – detsamma gäller returer.
När du mottar din leverans kommer det utöver dina beställda varor alltid att finnas med följande:
- En följesedel med en översikt över de varor du mottar
- En vägledning som guidar dig till hur du returnerar varor (visas även nedan)
- En retursedel som du ska fylla i och skicka med returen
- En förbetald returetikett som du ska använda vid returer om du vill använda dig av vår kostnadsfria returservice.
Gratis retur med DHL
Om du vill returnera, följ de 4 stegen nedan:
- Skriv din returorsak på varulistan som du hittar på returformuläret.
- Bifoga ditt ifyllda returformulär med varan. Du kan packa din försändelse i samma låda eller påse som du fick.
- Sätt den medföljande returetiketten på utsidan av returförsändelsen.
- Leverera paketet med dina returnerade varor till närmaste DHL-paketbutik. Viktigt: Kom ihåg att be om kvitto när du har lämnat in ditt returpack.
Om du vill ta hand om din retur själv ska den skickas till:
System Transport A/S
C/O Masai Webshop
Kumlehusvej 1, port 56-58
DK-4000 Roskilde, Danmark
Du är ansvarig för varorna tills de når oss. Du är också ansvarig för returkostnaderna. Se alltid till att ditt returpack är väl förpackat. Spara även ditt kvitto från fraktföretaget samt ditt spårningsnummer. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka paketet försäkrat till oss.
Obs! Observera att vi inte hämtar returpaket som skickats till paketombud. Returpaket ska levereras till adressen. Vi tar inte emot paket som skickas per postförskott eller liknande.
När vi har tagit emot din returförsändelse behandlar vi den så snabbt som möjligt. Därefter återbetalas beloppet för returvarorna till ditt konto. Observera att det kan ta upp till 14 dagar från det att vi mottagit din retur tills den har hanterats i vårt lager.
Byte till annat?
Tyvärr kan vi inte erbjuda direkt ombyte. Om du önskar en annan storlek eller färg, vänligen följ returprocessen som beskrivits ovan och lägg en ny beställning på www.masai.se.
Varans skick vid retur
Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastslå varornas art, egenskaper och det sätt som de fungerar på. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik.
Om varan är använd utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd vilket betyder att om du ångrar köpet bara får en del eller inget av inköpsbeloppet i retur, beroende på varans värde.
Du har rätt att ångra en beställning eller ett köp utan orsak inom 14 dagar.
Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din leverans, eller den dag du får den sista varan levererad när det rör sig om en beställning med flera olika varor som beställts i en beställning men som levereras en och en eller i flera partier.
Du ska inom 14 dagar efter mottagande meddela oss om att du vill ångra ditt köp. Du meddelar oss genom att skriva till kontakt@masai.se eller ringa på 010-146 71 00. I ditt meddelande ska du uppmärksamma oss på att du vill använda dig av din ångerrätt.
Vid användning av ångerrätten ska du naturligtvis returnera varorna till oss utan onödig försening senast 14 dagar efter det datum då du informerat oss om att du använt avtalets ångerrätt. Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis på att du har levererat paketet till posten/transportören.
Återbetalningen sker när vi har mottagit varorna i retur, eller om du visar upp dokumentation för att du har returnerat varorna, beroende på vad som sker först.
Om du utövar din ångerrätt i detta avtal, återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit av dig, även leveranskostnader (dock icke extra omkostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte har angett något annat. Oavsett påläggs du inte någon form av avgift som följd av återbetalningen.
Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att prova den på samma sätt som i en fysisk butik.
Priser
Alla angivna priser för varor, leveranskostnader och andra omkostnader är inklusive skatter, moms och avgifter. Kostnader gällande leverans, frakt eller porto kan variera och läggs till för varje beställning. Vi reserverar oss för avgiftsändringar, pris- och skrivfel m.m.
Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vårt bästa för att uppdatera webbplatsen samt säkra att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan är korrekt. Stavfel och felaktigheter gällande priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan kan dock uppstå och ibland upptäcker vi att priset för en vara har angetts inkorrekt.
Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller underlåtenhet att följa våra förpliktelser enligt köpvillkoren om förseningen eller den bristande uppfyllandet beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll.
Ogiltighet
Om en eller flera av bestämmelserna i köpvillkoren förklaras helt eller delvis ogiltiga, är övriga bestämmelser fortsatt giltiga.
Kommunikation
Vi förbehåller oss rätten att kommunicera med dig på olika sätt. Du kan läsa mer om detta i vår integritetspolicy.
Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. Vänligen läs vår integritetspolicy som berättar hur vi använder de personuppgifter som du ger oss i samband med beställningsproceduren och din användning av webbplatsen i övrigt. När du handlar i webbshoppen godkänner du samtidigt vår integritetspolicy och våra köpvillkor.
Klagomål
Om det inte går att hitta en lösning på en reklamation kan du vända dig till EU-kommissionens onlineportal för klagomål. Du kan skicka in ett klagomål via följande länk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickande av klagomål ska du ange vår e-postadress kontakt@masai.se.
Behörig domstol och tillämplig lag
Varje avtal som ingås mellan oss enligt dessa köpvillkor lyder under dansk lagstiftning. Varje tvist som uppstår i samband med vårt avtal, härunder avtalets existens eller giltighet ska föras vidare till behörig domstol i Danmark.